MARGARETHA LÖFBLAD | Ordning i rabatten - allt om flower power! sa Linné | Teater spektaklet, Uppsala

Han ser pigg ut, Carl, i sin ljusblå rock och med stångpiskan i beslutsam stuns. "Allt gjorde han prompt" berättar Teater Spektaklets Per Löfdahl på energisk, trivsam småländska.
Han och Margaretha Löfbladh dockspelar och agerar, Lars-Erik Lidström och Eva-Lena Holmstedt musicerar på fagott, klarinett och annat: glas, vattenbalja, lerfågel. Linnés samtida Rameau, Mozart och Purcell följer honom klangligen på exkursionerna, och i arbetet hemma i Uppsala.
Det mjuka, vaggande träblåsarsoundet fångar upp det metodiska och envetna i Linnés arbete, men blir också till hästens gungande gång, fast Linné sitter i sin skrivpulpet, när han drar norrut på den Lappländska resan.
1700-talets nätta och behagliga estetik har blivit nyckeln för den makalösa Eva Grytt, som skapat scenografi och dockor till Ordning i rabatten! sa Linné.
Och bort blommig kattun och fram med fjäll och forsar i en modellteater med platta figurer! Tillbaks i paulunen grönskar drömmarna i mångfärgat skuggspel. Och si! Lille Linné stiger ur sin egen dröm i skepnad av ett knubbigt bi och besöker både en blåklocka och en vallmo i storformat.
Där, i biets kånkande på pollen, träffar Spektaklet som mest i prick. Linnés perspektiv på naturens gudomliga ordning får både kropp och ande i bi-bilden. Att bildsätta idéer är en av dockteaterns bästa grenar, kronologi och berättande är inte alltid lika givet.
Inte heller glömmer man lille Carl inför mammas porträtt; nej, han blev inte präst som hon ville. Barnpubliken kan känna igen sig.

Av MARGARETA SÖRENSON 2007-01-15